Colțul prăfuit #7 Victor Brauner

Dacă toți vorbesc încă de când a început  vacanța luna despre drama de început de an școlar, eu vreau să vă prezint astăzi altceva. Nu mă înțelegeți greșit, nu mă bucur că începe un nou afurisit de an școlar, nu mă bucur absolut deloc, chiar mi-e silă, doar gândul că luni o să merg în acel loc îmi provoacă greață. Totuși, eu nu îndop toate site-urile cu chestia asta. Oameni, știu și eu că începe școala, serios, nu e nevoie să-mi reamintiți asta în fiecare zi a veții mele.

Așa, revenind, acum câteva zile mi-am amintit de această rubrică pe care, se pare, am lăsat-o un timp să zacă leșinată undeva în pivniță și am uitat-o complet acolo. Astăzi, vreau să vi-l prezint pe unul dintre pictorii mei preferați, unul a cărui artă zguduie cu adevărat:

Victor Brauner

padurea-norvegiana-top-10_1_fullsize

15 iunie 1903 Piatra Neamț, România-12 martie 1966 Paris, Franța.

Curent artistic: Suprarealism

Despre el:

Victor Brauner a fost un pictor și poet suprarealist evreu, originar din România.

Victor Brauner urmează școala primară la Viena, unde familia se stabilește pentru câțiva ani. După revenirea familiei sale în țară, în 1914, Victor își continuă studiile la Școala evanghelică din Brăila; în această perioadă începe să-l pasioneze zoologia. Frecventează Școala de Arte Frumoase din București (1919 – 1921) și Academia Liberă de Pictură a lui Horia Igiroșanu.

În 1930 se instalează la Paris, unde îl întâlnește pe Brâncuși, care-l inițiază în arta fotografică. Tot în această perioadă se împrietenește cu poetul evreu Benjamin Fondane și îl întâlnește pe Yves Tanguy, care-l va introduce mai târziu în cercul suprarealiștilor. Locuiește pe strada Moulin Vert, în același imobil cu Giacometti și Tanguy. În acest an pictează “Autoportretul cu ochiul scos”, temă premonitorie.Victor_Brauner

Victor Brauner-Autoportret cu ochiul scos, 1930

La 12 martie 1966, Victor Brauner moare la Paris, în urma unei boli îndelungate. Mormântul său, aflat în cimitirul Montmartre, are ca epitaf o frază extrasă din Carnetele sale:„Peindre, c’est la vie, la vraie vie, ma vie”Carnetele pictorului cu însemnări personale, pe care acesta le-a dat lui Max Pol Fouchet, conțin în parte „cheia” creației sale: „Fiecare tablou pe care-l fac este proiectat din cele mai adânci izvoare ale neliniștii mele…”.

Câteva dintre picturile lui:

blogbackground1

Heron din Alexandria-1939

Victor Brauner - Conciliation extrême 1941

Conciliation extrême 1941

Victor Brauner - Conciliation extrême 1941

Victor Brauner – Triumful metafizicii

Victor Brauner - Autobiographical Painting - The Encounter of 2 bis rue Perrel, 1946

Autobiographical Painting – The Encounter of 2 bis rue Perrel, 1946

Victor Brauner - Chimera, 1939

Chimera, 1939

Victor Brauner - Fascination, 1939

Fascination, 1939

Victor Brauner - Fascination, 1939

Suprarealistul, 1947

Victor Brauner - Fascination, 1939

The Philosopher’s Stone, 1951

Victor Brauner - Fascination, 1939

The Palladist

Victor Brauner - Fascination, 1939

The Fiancée of the Night, 1937

Victor Brauner - Hypergenese de la Reapparition

Hypergenese de la Reapparition

 

1 Comment

Filed under Colțul prăfuit

One response to “Colțul prăfuit #7 Victor Brauner

  1. Pingback: 5 Things I love Saturday #2 | Equilibristic on words

Leave a Reply

