Recenzie Teoria Tăcerii-Iulian Tănase

Teoria Tăcerii-IulianTănase

Notă copertă: 5/5

where_is_erza__by_kristallin_f-d5ezlj5

Despre carte:

Carte ilustrată cu fotografii de Cristian Crisbășan, Vlad Eftenie, Bogdan Grigore, Cristina Șoiman, Iulian Tănase.

Înainte de a mă naște, eram un foarte bun înotător. În lichidul amniotic mă simțeam ca peștele în apă. Mama a știut, așa cum numai mamele pot ști, că poartă în pîntece un înotător de performanță, și a început să crească. Din dragoste pentru mine, mama a devenit uriașă. Aveam acum la dispoziție un bazin olimpic plin cu lichid amniotic. Băteam suta de metri în secunde din ce în ce mai puține. Înotam într-o tăcere perfect etanșă. Luni de zile m-am antrenat pentru o medalie, aveam toate motivele să sper la aur. Dar mama a început într-o zi să descrească. Apoi i s-a rupt apa, iar mie mi s-a rupt tăcerea. M-am trezit țipînd. La gît aveam o medalie însîngerată.

Părerea mea:

WP_20150716_007

 * când te plictisești la mare, tăcerea vorbește. *

Te-ai întrebat vreodată ce înseamnă cu adevărat tăcerea? A, nu? Bine, pentru că nici eu. Dacă ai făcut-o, atunci…eh, ok. În orice caz, această carte este cel mai bun răspuns la o astfel de întrebare. M-a făcut să dau o mai mare importanță unor lucruri pe care le priveam, până nu demult, cu o ușoară indiferență. Primul lucru pe care l-am realizat citind cartea a fost că tăcerea nu e același lucru cu liniștea și asta a însemnat începutul. Trebuie să spun că nu am citit în viața mea o carte care să se axeze atât de mult asupra unui singur subiect, să-l disece, dar totuși să nu ajungă să mă plictisească. Autorul exemplifică, în această carte, tăcerea. Chiar mai mult decât atât: îi dă viața. Dacă tăcerea ar putea fi simțită cu adevărat, atunci cartea aceasta ar fi starea pe care ar transmite-o.where_is_erza__by_kristallin_f-d5ezlj5

Mi-am luat Teoria Tăcerii fără să am habar despre ce va fi. Am luat-o pentru că am avut, cum mi se întâmplă de multe ori, acel sentiment că o anumită carte e bună, că are ceva. În orice caz, nu m-aș fi așteptat să aibă o astfel de structură(de reținut că nu citisem nimic, dar absolut nimic despre această carte).  A avut o prezentare total diferită de cele cu care eram obișnuită până acum și asta a făcut-o și mai captivantă.11887846_503978773102328_8909142296493975852_n

În cîte feluri se poate tăcea?(…)„O sută șaptezeci și trei

Și așa a început totul. Cartea prezintă, după cum spune și titlul, o teorie a tăcerii. Această scriere mi-a prezentat în 173 de feluri tăcerea, ilustrând-o cu ajutorul filosofiei, logicii, fizicii, matematicii(pentru că a fost destul de multă matematică în această carte), anatomiei, alchimiei, artei, mitologiei, istoriei, muzicii și a multor altelor.  Cartea aceasta m-a învațat, în adevăratul sens al cuvântului, ce este tăcerea cu adevărat. E rețeta tăcerii, mai exact.11887846_503978773102328_8909142296493975852_n

Astfel, tăcerea a fost explicată uneori matematic, alteori alchimic, alteori filosofic, chiar și suprarealist. Deși nu pare, toate aceste reprezentări ale tăcerii au avut multe lucruri în comun, depinzând, așa dar, unele de altele. Această carte mi-a transmit o mulțime de stări: de la o confuzie totală, la iluzia înțelegerii depline. Am găsit multe, extrem de multe parafrazări, lucru care nu m-a deranjat deloc. Aș putea spune că această carte nu este doar o simplă carte, ci, datorită faptului că se îmbină cu multe altele, amestecându-secu ele, reușește să reproducă extrem de bine această stare despre care vă tot vorbesc: tăcerea.11887846_503978773102328_8909142296493975852_n

*din tăcere răsărea soarele*

Cu poze(unul dintre cele mai frumoase elemente ale cărții) presărate printre pagini, tăcerea a fost completă. Poze absolut superbe. Halucinante. Hipnotizante. Am început să iubesc cărțile în care apar și poze, așa dar iubesc și Teoria Tăcerii. tumblr_ntccd9eaue1udguzdo3_1280

La început, am vrut să o termin cât mai repede, pentru că, meditând asupra tăcerii chiar și atunci când nu citeam cartea, deveneam oarecum agitată. Mă simțeam ciudat pentru simplul fapt că mă gândeam aproape mereu la prezentările tăcerii și le studiam atent în…tăcere. Apoi mi-am dat seama că asta înseamnă de fapt o carte bună: o carte care reușește să-ți pună creierul în funcțiune, o carte care reușește să-ți atragă atenția și să te țină lângă cuvintele ei, chiar și atunci când nu o citești. Presimt că o să mă gândesc mult timp, de acum încolo, la Teoria Tăcerii.197819_351983948208738_1252846103_n

Despre personaje nici măcar dacă aș vrea, nu aș avea ce să spun, pentru că au fost niște elemente aproape nesemnificative. Au fost doar pentru că au fost nevoite să fie, dar nu au fost centrale. Singurul personaj pe care l-am simțit, cel despre care am scris și mai sus, a fost tăcerea. Am simțit tăcerea în toate formele ei, am simțit-o venind ca un pumn în față, ca o găleată de apă rece aruncată peste mine când îmi iubesc cel mai mult somnul, când iubesc cel mai mult iluzia. A venit ca o briză rece și nu a mai plecat. Cintind am simțit tăcerile altora, le-am simțit pe ale mele și am simțit că simt toate lucrurile care au fost tăcute vreodată. Din această carte am învățat că tăcerea care vine cu adevărat, nu mai pleacă niciodată. Cartea asta poate(cel puțin la mine așa s-a întâmplat) să aducă cu adevărat acea tăcere reală. E evocarea tăcerii și e atât de frumoasă.

tumblr_ntccd9eaue1udguzdo3_1280

Citate:

„Nimeni nu invită pe nimeni la un pahar de tăcere, dar paharul de vorbă la care unii îi tot invită pe ceilalți s-a umplut de mult, vorbele au umplut de mult toate paharele din lume, și producția de pahare nu poate ține pasul cu ele.”

„15.Se poate tăcea pe fugă

Pe fugă se trăiește, pe fugă se gîndește, pe fugă se iubește, pe fugă se face dragoste, pe fugă se fac cele mai multe lucruri pentru care, odinioară, exista tot timpul din lume. Acum, tot timpul din lume nu mai există. L-a înghițit pământul.”

„35. Se poate tăcea tot ce e omenește posibil

Tot ce e omenește posibil cuprinde un infinit de posibilități. E adevărat că nici infinitul nu mai e ce-a fost, dar omenescul și-a păstrat totuși intactă adîncimea, în ciuda răului, cu nimic mai puțin omenesc decît binele, care iese din ce în ce mai des la suprafață. (…)”

„Unii sînt treji și tac, alții sunt adormiți și vorbesc.”

„Pe cînd domniile voastre vorbiți mult, mult prea mult, pentru că pur și simplu vă place să vă auziți vorbind și mă tem că nici măcar nu auziți ce spun partenerii dumneavoastră de așa-zis dialog. Fiecare abia așteaptă să se oprească celălalt ca să poată vorbi el, și tot așa. Un dialog al surzilor bolnavi de vorbărie.”

 „60. Se poate tăcea doar dacă se poate vorbi

Nu poate tăcea cel care este lipsit de facultatea vorbirii. Tac doar cei care vorbesc. Vorbesc cu adevărat doar cei care tac. Tăcerea ta vorbește și spune, vorbirea ta nu spune. Se întîmplă exact ca în Cîntecul iluminării imediate al lui Shadoka:

«Cînd ești tăcut, vorbești

Cînd vorbești, ești tăcut»”

„Și nu uita că, la început, a fost cuvîntul, și acest cuvînt tăcea, nu vorbea”

Sfârșit:tumblr_ntbsjxcN3P1u8eqhto1_500

Teoria tăcerii nu e despre tăcere, este despre esența limbajului.  Pot spune că, după această carte, am început să tac din ce în ce mai mult…din ce în ce mai multe lucruri. Am ajuns să îndrăgesc Teoria Tăcerii, pentru că m-a făcut să îndrăgesc mai mult tăcerea. E un sentiment foarte plăcut, vi-l recomand și vouă.

Vă las la final să gustați puțin din 4’33” a lui John Carge(dacă tot a fost menționată și în carte):

Gustați tăcerea.

2 Comments

Filed under Recenzii

2 responses to “Recenzie Teoria Tăcerii-Iulian Tănase

  1. Recenzia este absolut superba si m-ai convins in totalitate ca aceasta carte se merita citita! Abia astept sa pun mana pe ea si sa simt si eu ce ai simtit tu citind-o!
    Toate felicitarile mele pentru recenzie!

    • A fost destul de greu să-mi adun gândurile şi să scriu recenzia. Cred că a fost una dintre cele mai dificile recenzii pe care le-am scris vreodată. Mă bucur că te-am convins să citeşti cartea, pentru că merită. Mulţumesc. 🙂

Leave a Reply

