Recenzie-Expriment- Veronica Roth

Experiment(Divergent #3)- Veronica Roth

Notă copertă: 4,5/5
cop-1-altfel-de-ingeri

Societatea impartita pe factiuni in care Tris Prior credea candva a fost distrusa – spulberata de violenta, conflicte si tradari. Astfel ca atunci cand i se ofera sansa de a explora lumea dincolo de limitele cunoscute, Tris este pregatita. Poate ca, in afara orasului, ea si Tobias vor putea duce o viata noua, lipsita de minciuni, loialitati puse sub semnul intrebarii si amintiri dureroase.

Insa noua realitate a lui Tris e si mai periculoasa decat cea pe care a lasat-o in urma. Vechile descoperiri devin imediat de neinteles. Adevarurile noi si explozive schimba inimile celor pe care ea ii iubeste. Si, o data in plus, Tris trebuie sa lupte pentru a intelege complexitatea naturii umane – si pe ea insasi –, fiind in acelasi timp nevoita sa faca fata unor alegeri imposibile despre curaj, loialitate, sacrificiu si iubire.

Narat dintr-o perspectiva duala captivanta, Experiment conduce seria Divergent catre un final tulburator, dezvaluind secretele lumii distopice care a captivat milioane de cititori.

Părerea mea:____who_is_the_dead_one______misaki_mei_by_youmi_dt-d4trt96

La ora actuală, sunt sigură că nu există om care să nu fi auzit chiar și din greșeală de Divergent- doar recent a apărut și filmul, care a atras mai mulți cititori și a adus mai mulți fani seriei-.

Primul volum a fost cel introductiv și cel mai „blând” dintre cărțile seriei, deși a dispus și el de o mulțime de acțiune, dar și romance. Al doilea a fost ceva mai dinamic, iar ultimul a fost „cireașa de pe tort”.____who_is_the_dead_one______misaki_mei_by_youmi_dt-d4trt96

Experiment a fost, din punctul meu de vedere, cel mai bun volum din această triologie. O să-ncerc să fiu cât mai obiectivă, deși sunt aproape sigură că nu o să reușesc, deoarece această carte m-a făcut să devin puțin confuză și să mă simt destul de ciudat. Când am cumpărat-o a stat săptămâni bune în biblioteca mea, pentru că îmi era, într-un fel, frică să o citesc. De ce? Nici măcar eu nu știu…Poate din cauză că am aflat acea mare chestie care se întâmplă din cauza unui spoiler care credeam că a ruinat totul. Urăsc atât de mult spoilerele, dar, de cele mai multe ori, nu reușesc să mă feresc de ele, asta fiind valabil și în cazut acestei cărți. Totuși, până la urmă m-am hotărât să o citesc.  Știam că acesta e sfârșitul seriei,sfârșitul lumii distopice pe care Veronica a creat-o. Știam că e sfârșitul uneia dintre seriile care mi-au inspirat dorința de lectură și m-am întristat puțin(mereu se întâmplă asta când termin o serie care mi-a plăcut).____who_is_the_dead_one______misaki_mei_by_youmi_dt-d4trt96

Nu pot să zic că seria Divergent a fost cea mai genială pe care am citit-o, nici că ideile autoarei au fost de la bun început extrem de originale. Nu pot zice nici că nu au existat clișee sau că a fost totul perfect. Vă spun sincer, că această serie nu mi s-a părut atât de bună precum se spune mai nou. Da, a fost frumoasă, dar nu perfectă(aceasta e doar părerea mea). ____who_is_the_dead_one______misaki_mei_by_youmi_dt-d4trt96

Experiment a fost o carte plină de acțiune, de suspans, de scene care mă țineau cu sufletul la gură. Autoarea mi-a demonstrat încă o dată că e cea mai talentată când vine vorba de a descrie o scenă de luptă…sau mai multe. A fost cartea care a negat tot ce s-a întâmplat până acum în serie, cartea care a făcut toate lucrurile care păreau extrem de importante în primele două volume să pară atât de mici și neînsemnate. Am aflat în sfârșit o definiție logică a termenului de „divergent”. Am aflat o explicație pentru toate lucrurile care le consideram, oarecum, un mister. La început am zis că Veronica tinde neapărat să distrugă lumea pe care a creat-o și la care, sunt sigură că a muncit atât de mult. După câteva pagini mi-am dat seama că aceste lucruri(toate adevărurile greu de digerat chiar și pentru cititori) au fost inevitabile. Mi-am dat seama că dacă nu aș fi aflat ce înseamnă cu adevărat să fi divergent, Spoiler alert! citiți următorul paragraf , ce se află de fapt în afara orșului distopic Chicago, ce sunt de fapt facțiunile, și ce este cu adevărat lumea creată de autoare în primele 2 volume, probabil că aș fi rămas cu multe întrebări, nelămuriri. Probabil că mi s-a fi părut totul sec și nimic nou. Am iubit această carte pentru că majoritatea evenimentelor s-au petrecut afară, nu în interiorul facțiunilor ca de obicei. Probabil că dacă ar fi fost și în această carte un război sau o confruntare internă,  nu ar mai fi fost preferata mea și nu mi-ar mai fi plăcut atât de mult.

____who_is_the_dead_one______misaki_mei_by_youmi_dt-d4trt96

Volumul 3 din seria Divergent a demonstrat-indirect- că indiferent de schimbările pe care rasa umană le va suferi, vor exista oameni care vor încerca să „repare” acele schimbări și să ajungă de unde au plecat. Și e adevărat. Niciodată nu vom fi mulțumiți de stagile actuale; ne vom dori tot mai mult și mai mult, iar apoi vom lupta pentru mai puținul inițial.tumblr_ngb2v9rIqA1u115blo1_400

Relația dintre Four și Tris mi-a plăcut în Divergent, în Insurgent am început să fiu sceptică în privința ei, iar în Experiment aproape că m-a evervat la un moment dat. Mai mult mi-a plăcut relația de prietenie dintre Christina și Tris și chiar mi-aș fi dorit ca autoarea să o accentueze puțin mai mult în această carte.tumblr_ngfu3zVbXp1s5ywqxo1_500

Cartea a fost povestită din ambele perspective, astfel încât am descoperit și adevărul din spatele lui Four, am descoperit un Tobias mai fragil, extrem de fragil chiar, un Tobias la care nu m-am așteptam, un Tobias mult mai diferit. Acest Tobias m-a enervat destul de mult. Nu știu dacă e din cauză că gusturile mele s-au schimbat destul de mult în ultima vreme sau că într-adevăr Four nu a fost tocmai acel Four după care eram aproape nebună acum aproximativ doi ani.tumblr_nft15wo8gq1s9q1oio10_250

Au apărut și personaje noi,mai mult sau mai puțin „de umplutură”. Personajele negative, odată ce și-au dezvăluit motivele, nu au mai fost atât de „negative”, iar povestea a început să fie destul de realistică, într-un fel ciudat.tumblr_nh9bwaKtkL1tcp7cro6_250

Pot spune că aș fi preferat, într-un fel ca această carte să fie povestită doar din perspectiva lui Tris. Cartea povestită din perspectiva lui Tris e parcă…diferită și îmi place mai mult, mult mai mult. Toate acestea pentru că Tris e caracterul meu preferat, chiar dacă seria în sine nu e preferata mea. Tris mi se pare, pur și simplu, unul dintre cele mai complexe personaje pe care le-am „întâlnit” până acum în vreo carte.

„Fiecare întrebare la care se poate răspunde trebuien să primească un răspuns, sau cel puțin, să fie analizată. Procesele ilogice ale gândirii trebuie să fie confruntate atunci când se ivesc. Răspunsurile greșite trebuie corectate. Răspunsurile corecte trebuie afirmate.”

„Cunoașterea înseamnă putere. Puterea de a comite atrocițăți, ca Jeanine…sau puterea de a face lucruri bune, ca noi. Puterea în sine nu e atroce. Așadar, cunoașterea în sine nu e atroce.”

„Însă sunt de părere că, oricât ar fi de deștepți, oamenii văd ceea ce deja caută, asta-i tot”

Seria, în general, a fost destul de bună, cu o încheiere potrivită. Experiment a fost, din perspectiva mea, cea mai bună carte din serie. Dacă o amânați deoarece ați aflat finalul, eu v-o recomand, pentru că mai aveți multe lucruri de aflat. Vă recomand întreaga serie în general. Nu vreau să o supraapreciez, deoarece am observat că e considerată mai bună decât e de majoritatea și mulți se aleg cu dezamăgiri după ce o citesc, deoarece se așteaptă să fie exact așa cum se zice. Așa că vă spun doar să vă urmați instinctul și să nu aveți niciun fel de așteptări. veronica-roth

Acum o să vorbesc puțin despre finalul seriei. O să introduc și spoilere, așa că, dacă nu ați citit încă această carte vă puteți opri aici. Nu vreau să vă ruinez entuziasmul de a afla singuri ce se va întâmpla.

Când am aflat că va muri Tris, am fost puțin cu moralul la pământ. Adică…e persoanjul meu favorit de până acum. Și totuși, nu m-aș fi aștepta ca personajul meu favorit să aibă un alt final decât acesta. Știu că sună ciudat, dar, într-un fel extrem de ciudat, m-am bucurat că a murit. Mi-a părut rău, dar mi-a și plăcut. Alegerea autoarei a fost bună și mi-a plăcut acest final, l-am adorat, deși a fost una dintre puținele cărți care chiar au reușit să mă întristeze. Ce mi s-a părut puțin deplasat și ciudat a fost faptul că scriitoarea l-a omorât și pe Uriah…

Probabil, dacă ar fi avut un alt final, cartea nu ar mai fi fost acum una dintre favoritele mele…