Recenzie- Zi după Zi by David Levithan

Zi după Zi – David Levithan

cop-Mare-Tranquillitatis_coperta-buna1

Notă copertă originală:5/5

cop-Mare-Tranquillitatis_coperta-buna1

Zi după zi un alt trup. Zi după zi o altă viaţă. Zi după zi îndrăgostit de aceeaşi fată.

Un adolescent care-şi spune, simplu, A, se trezeşte în fiecare dimineaţă într-un alt trup, trăind o altă viaţă. Niciodată nu e prevenit în legătură cu locul unde se va afla sau persoana în trupul căreia va fi. A s-a împăcat cu situaţia lui şi chiar şi-a stabilit câteva reguli „de supravieţuire”: Niciodată să nu se ataşeze prea tare. Să evite să fie remarcat. Să nu se implice. Totul până într-o zi când se trezeşte în corpul lui Justin şi o cunoaşte pe iubita acestuia, Rhiannon. Regulile sale stricte nu se mai aplică. Pentru că, în sfârşit, a găsit pe cineva alături de care vrea să rămână pentru totdeauna, zi după zi.

O poveste fascinantă, ce lansează o provocare: putem iubi cu adevărat pe cineva menit să ia altă înfăţişare în fiecare zi?

Mister, romantism, personaje cool şi o idee trăsnet! — The Guardian

“În Zi după zi, scriu din punctul de vedere al unui personaj care nu e nici bărbat, nici femeie. Care nu aparţine niciunei rase, niciunei religii. A a crescut fără prieteni, fără familie. A este doar un suflet.” — David Levithan

De ceva vreme îmi doream să citesc această carte și, într-un final, am reușit să mi-o cumpăr.Titlul și coperta superbă m-au atras prima dată la această carte. După ce am citit câteva recenzii și descrierea de pe copertă, mi-am zis că trebuie neapărat să o am.Trebuie să recunosc că avea așteptări destul de mari de la cartea aceasta și eram foarte entuziasmată în legătură cu ea. Ideea unei astfel de cărți mi se părea pur și simplu genială. În sfârșit am citit o carte cu un subiect total diferit de celelalte. Această carte nu are aproape nimic în comun cu celelalte cărți pe care le-am citit. Subiectul a fost unul cât se poate de original și profund.tumblr_mspe4sTif11sv1f4uo1_500

A fost o carte sensibilă, apăsătoare, scrisă într-un mod nu foarte popos, destul de simplă, dar, după cum am menționat și mai sus, cu un subiect profund. La început am avut  impresia că iubirea lui A față de Rihannon era mai mult o obsesie. După ce am înaintat însă printre pagini, l-am înțeles mai bine și mi-am dat seama că m-am înșelat. Cartea tratează un subiect diferit de celelalte, dar totodată și asemănător. Este vorba de acel adolescent care vrea să-și găsescă un loc în lume. Acest tip de personaje le întâlnim în toate cărțile, doar că sub măști, caractere și vieți diferite. Totuși, scopul lor e cam același. Nu spun că acest lucru e neapărat rău. Pentru mine a fost interesant să cunosc o poveste diferită, să văd o viață total diferită. Să văd două suflete în același corp pentru o zi.tumblr_mspe4sTif11sv1f4uo1_500

Totuși, o carte poate să aibă cea mai bună idee inițială dacă autorul nu știe cum să o pună pe hârtie. La acest capitol am fost puțin, puțin dezamăgită, deoarece mi  s-a părut puțin cam prea grăbită acțiunea. Am avut impresia chiar că autorul vrea să termine mai repede cu cartea. Acest lucru a estompat puțin sentimentele care le-ar fi putut transmite povestea în mod normal. Dar acest minus a fost destul de greu de observat. În plus, este doar o micuță bilă neagră, printre muulte bile albe, așa că nu a contat enorm de mult pentru mine, dar nici nu am putut trece cu vederea „graba” autorului, care am simțit-o în special pe la începutul și sfârșitul cărții.tumblr_mspe4sTif11sv1f4uo1_500

Probabil că multor persoane nu le-a plăcut sfârșitul. Ei bine, eu l-am considerat perfect. Pentru această carte, nu mi-aș fi putut imagina un final mai bun, mai complet și mai potrivit.A fost cea mai potrivită piesă pentru sfârșitul acestui puzzle.

M-a impresionat această poveste, trebuie să recunosc. M-a impresionat de la început până la sfârșit. Mi-a plăcut stilul și construcția diferită a cărții, cu capitole drept zile, cu un personaj ciudat, dar în același timp sensibil, cu o poveste care îți dă de gândit, cu o poveste care îți deschide ochii și-ți arată că noi suntem, de fapt, doar niște scântei de lumină, niște suflete.tumblr_n880x2Ika21tta3sxo1_500

Personaje:tumblr_mspe4sTif11sv1f4uo1_500

Personaje au fost destule, dar principale doar unul. Despre Rhiannon nu prea am ce spune, decât că are un nume destul de complicat .  Mi-a plăcut în general, poate mi s-a părut prea absentă și nehotărâtă în unele pasaje.Așa că o să povestesc despre A.

e un adolescent diferit de noi toți, unul care se trezește în fiecare dimineață într-un corp diferit. El are de înfruntat în fiecare zi o viață nouă, nu are un loc în care să rămână, nici familie, nici prieteni. A e doar un călător, destinațiile lui fiind corpuri. Un călător care rătăcește la nesfârșit prin lumea din jurul lui.  Mi-a plăcut acest personaj. Mi-a plăcut structura lui, felul în care a fost conturat. A a reușit puțin să-mi schimbe viziunea care o aveam asupra unor anumite lucruri. A mi s-a strecurat în inimă împreună cu povestea lui și nu cred că va mai ieși de acolo.

„Mă trezesc. Imediat trebuie să-mi dau seama cine sunt. Nu e vorba doar de corp-de a deschide ochii și a descoperi dacă pielea de pe braț este oacheșă sau deschisă la culoare, dacă părul meu e lung sau scurt, dacă sunt gras sau slab, băiat sau fată, dacă am cicatrici sau nu. Corpul este cel mai ușor lucru cu care te adaptezi, dacă ești obișnuit să te trezești în fiecare dimineață în unul nou. Ceea ce poate fi greu de înțeles este viața, contextul în care se află corpul.”

„Dacă există un lucru pe care l-am învățat acesta este următorul: toți vrem ca totul să fie bine. Nici măcar nu ne dorim să fie fantastic sau splendid sau nemaipomenit. Ne mulțumim să acceptăm să fie bine, fiindcă în majoritatea timpului bine este de ajuns.”

„Tristețea frumoasă e un mit. Tristețea ne face trăsăturile de lut, nu de porțelan. E deprimată.”

„Bunătatea e legată de cine ești, în vreme ce amabilitatea e legată de felul în care vrei să fii văzut.”

„Faptul de a nu obține ce vrei poate să te facă să fii crud.”

„Am vrut ca iubirea să învingă tot. Dar iubirea nu poate să învingă nimic. Ea nu poate să facă nimic de una singură. Se bazează pe noi. Sa învingem în numele ei.”

Aș putea continua așa, scriind întreaga carte până la urmă…

Probabil nici dacă aș citi această carte de 100 de ori, tot nu m-aș plictisi. Povestea aceasta are un loc asigurat în inima mea. A devenit una dintre preferatele mele, chiar dacă am citit-o destul de repede. O carte complicat de simplă, amplă, completă, profundă, genială!