Recenzie- Urâții by Scott Westerfeld

Titlu original: Uglies

TOATĂ LUMEA VREA SĂ FIE FRUMOASĂ!
E CEVA RĂU ÎN ASTA?

Tally e pe cale să împlinească şaisprezece ani şi… de-abia aşteaptă!
Nu ca să-şi ia permisul de conducere, ci ca să devină frumoasă.
În lumea ei, cea de-a şaisprezecea aniversare aduce cu ea o operaţie care te transformă dintr-o persoană considerată ca fiind de o urâţenie respingătoare într-una uimitor de frumoasă.
Dar noua ei prietenă, Shay, nu vrea să fie frumoasă. Mai degrabă ar risca să trăiască în afara acestei lumi. Când Shay evadează, Tally află care este de fapt adevărul în ceea ce-i priveşte pe frumoşi. Autorităţile o pun pe Tally în situaţia de a alege între două variante la fel de rele: fie o va găsi pe prietena ei şi o va spiona, fie nu va mai fi niciodată frumoasă.
Ca urmare a alegerii pe care o va face Tally, lumea ei se va transforma pentru totdeauna.

Într-o lume a oamenilor extrem de frumoşi, cei normali sunt în pericol.

CARTEA ÎNTÂI DINTR-O SERIE CAPTIVANTĂ!

Părerea mea:tumblr_n13vr5QMAd1sx4oeqo1_400

De foartă multă vreme îmi doresc să citesc acestă carte și, acum, în sfârșit, mi s-a ivit ocazia. Pot spune că nu am fost deloc dezamăgită. Bine, poate că la început povestea m-a enervat, tema mi se părea puțin prea absurdă, dar pe parcurs m-am obișnuit cu atmosfera, iar acțiunea cărții chiar m-a prins. Sincer, când am deschis-o mă așteptam la altceva. Cartea m-a surprins într-un fel și asta mă bucură. Îmi plac cărțile care mă surprind. Aceasta s-a ridicat la măsura așteptărilor mele, dar nu a fost așa cum mă așteptam, ceea ce mi-a plăcut.tumblr_mxl2e9iDyt1r2vq7xo1_500

Totul a fost un mister pentru mine încă de la început când nici măcar nu am citit descrierea cărții. Am deschis-o pur și simplu, fără să știu în ce lume voi ateriza și nu regret. tumblr_n3sjhjCZn31s3rdxdo1_500

Mi-a plăcut, dar trebuie să recunosc că, această carte se află pe lista celor în care nu aș vrea să mă aflu. Idee cărți mă înspăimântă aproape la fel de mult cum m-a înspăimântat cea a triologiei Jocurile Foamei, deși subiectele nu se aseamână deloc. Da, mă înspăimântă ideea că, de la vârsta de 16 ani, toată lumea trece prin zeci de operații estetice pentru a deveni „frumos” sau, mai pe înțelesul tuturor, la fel ca ceilalți. Fără diferențe între noi, cu aceleași trăsături, doar puțin, puțin diferențiate și….total schimbați de adevărata noastră natură, devenind alte persoane. Cei din carte numeau acest „fenomen” „maturizare”…Eu prefer să-l numesc nebunie curată. Ei luau orice gram de „urâțenie” de la oameni pentru a-i face frumoși. Eu cred că ei numeau diferențierea „urâțenie”. Și așa nimeni nu avea ceva propriu, ceva diferit. Nu aș rezista într-o astfel de lume, aș înebuni să îi văd pe toți perfecți, „frumoși”, aproape la fel.A fost o carte extrem de captivantă, dar nu mi-ar plăcea să mă trezesc în ea. Cred că aici prefer totuși să rămân la stadiul de citit. (Nu e ca și cum la celelalte cărți am trecut de acest stadiu).tumblr_n13vr5QMAd1sx4oeqo3_1280

Lumea distopică a acestui roman e conturată, în esență,  la fel ca celelalte lumi distopice: totul pare frumos, perfect, corect, la locul lui în orașul respectiv, până când se demonstrează contrariul și începe acțiunea. Fiind prezentat un viitor apocaliptic, bineînțeles că oamenii din trecut, adică noi, erau personajele negative. Orașul se foloasea de această „armă” pentru a spăla mințile oamenilor, spunându-le că noi ne omoram între noi din cauza diferențelor (culoare,etnie,rasă etc) sau ne discriminam unii pe alții din cauza kg în plus. Din această cauză au inventat operațile estetice; pentru ca toți să fie egali și „frumoși”. Bine, acesta era un argument foarte deștept gândit și bine pus la punct. În unele privințe aveau chiar dreptate. Noi chiar ne omorâm între noi sau ne respingem reciproc din cauza acestor diferențe. Poate că, din această carte, reiese totuși un fel de morală care mie mi-a dat de gândit.

Tally: tumblr_mxzf3qJkGf1r2vq7xo1_500La început m-a enervat foarte tare. Mă enerva cu inocența ei cu supunerea ei. Mi s-a părut unul dintre cele mai naive personaje principale. Pe parcurs, și-a schimbat atitudinea și asta mi-a plăcut.

Shay: tumblr_msbc3zclcJ1qi8ik2o1_1280Mi-a plăcut muuult caracterul ei și modul în care a fost conturată. A fost personajul meu preferat din această carte.

David

tumblr_n21f1ySr2f1rpeh46o1_1280

David a fost cam neutru. Speram să aibă un caracter mai puternic, dar a fost un personaj cam „uzat”…

„Ce e mai îngrozitor: o prietenă cu leziuni pe creier sau una care te urăște?”

„Cel puțin natura nu avea nevoie de operație pentru a fi frumoasă. Pur și simplu, era.”

„Ceea ce faci, modul în care gândești te fac frumos.”

Bile negre: nu mi-a plăcut faptul că a fost o carte la persoana a III-a, mi-ar fi plăcut să fie din perspectila lui Tally. Nu mă prea încântă cărțile la persoana a III-a.tumblr_n13vr5QMAd1sx4oeqo1_400

Sfârșit: Pot spune că această carte a avut cam de toate: muuultă acțiune, destul suspans, o idilă romantică, prietenie și, uneori, câteun strop de umor. V-o recomand!