Recenzie-Printre tonuri cenușii ( Ruta Sepetys)

frank

Copertă: 6/5

Copertă originală:frank

5/5

Glasul unei fete rupe tăcerea istoriei.

V-ați întrebat vreodată cât valorează o viață de om? În dimineața aceea, viața fratelui meu a valorat cât un ceas de buzunar.

Lituania, iunie 1941: Lina, o adolescentă de cincisprezece ani, fiică de rector universitar, se pregătește să urmeze din toamnă cursurile Școlii de Arte din Vilnius, și așteaptă cu nerăbdare vacanța de vară de dinainte. Dar, într-o noapte, bubuituri amenințătoare se aud la ușă, iar din acel moment viața ei și a familiei ei se schimbă pentru totdeauna. Poliția secretă sovietică, NKVD, îi arestează pe Lina, pe mama ei și pe frățiorul ei mai mic. Cei trei sunt evacuați din căminul lor și târâți în vagoane de transportat vite, descoperind curând că destinația lor era Siberia. Despărțită de tată, Lina încearcă să strecoare indicii în desenele ei, pe care reușește să le expedieze în secret, din mână în mână, sperând să ajungă în lagărul unde este el încarcerat. În această sfâșietoare și tragică poveste, Lina se luptă cu disperare pentru viața ei și a celor apropiați, cu singura armă de care dispune: iubirea. Dar oare iubirea este de ajuns ca s-o țină în viață?

Roman nominalizat la Carnegie Medal
Bestseller International
Bestseller New York Times
Tradus in 24 de limbi
In curand pe marile ecranepoze cu trandafiri iarna

Părerea mea: Nici nu știu dacă voi putea reuși vreodată să explic sentimentele care mi le-a transmis acestă carte și felul în care m-a făcut să mă simt. E acel gen de carte care te răscolește în interior, care te lasă cu o groză de sentimente ciudate la final și, care, pe tot parcursul ei, te face să simți  mii și mii de fiori. Nu mi-a plăcut niciodată istoria(ca materie mă refer). Nu mi-a plăcut să învăț niște ani, să rețin atâtea numere inutile. Nu mi-a plăcut și nici nu-mi place să învăț ceva nesigur, niște presupuneri. Eu nu am fost acolo, nimeni nu a fost, nu avem de unde ști exact anul, luna, ziua. Totuși, această carte mi-a inspirat încredere și am simțit că e sinonima realității. Dacă nu mi-a plăcut istoria la școală, asa nu înseamnă că nu eram atentă la ore și că nu rețineam nimic. După ce am citit această carte am rămas cu un gust amar în suflet. Cartea nu e o lectură ușoară, e grea, e ciudată, e reflexia unei realități crunte. Când am auzit despre ea am crezut că e un roman polițist, după ce i-am citit descrierea mi-am dat seama că nu e nici pe departe așa ceva. Când citesc o carte, vreau să pătrund într-o altă lume, să mă desprind de realitate( de aceea prefere cărțile SF, fantasy, distopice etc). Ei bine, citind această carte am simțit inversul la ceea ce vreau. M-am cufundat și mai mult în realitate, în istorie. Și mie nu-mi place istoria celui de-al  doilea Război Mondial, urăsc aceea istorie. Am văzut odată câteva documentare despre ceea ce le făcea Hitler evreilor, oamenilor în lagăre și nu au fost tocmai plăcute. Citind acestă carte, am simțit din nou acea atmosferă rece, tristă. Am vrut să mă opresc din citit, dar nu am putut. Când am văzut exact despre ce va fi vorba, am vrut să închid cartea, dar am citit în continuare.poze cu trandafiri iarna

Când auzim despre acea perioadă ne gândim la nemilosul, crudul, monstrul Hitler. Din păcate, el nu a fost singurul monstru al acelei perioade .  Îl uram și încă îl urăsc pe Hitler pentru ceea ce le-a făcut miliardelor de oameni și am avut un gram de satisfacție când am văzut că Stalin l-a învins. După acestă carte mi-am dat seama că ambii erau niște nebuni, erau exact la fel. Stalin nu a fost mai bun decât Hitler, au fost la fel!

Nu pot spune că subiectul cărții a fost frumoas! Nu a fost. Nu mi-au plăcut niciodată aceste subiecte, nu mi-a plăcut niciodată să aud ce se întâmpla în lagăre, nu mi-au plăcut documentarele de acest fel, nici pozele ,pentru că îmi emanau prea multă tristețe, prea multă moarte, chin, suferință. Dar, totuși, aceasta a fost istoria și trecutul nostru, fie că-mi place sau nu. Nu e doar un film horror, imaginația omului. Totul ce s-a povestit în acestă carte a fost real, s-a întâmplat, doar că totul a fost bine ascuns. Dacă nu citeam acestă carte, nici acum nu știam cât de terorizați au fost cei din Țările Baltice din cauza sovieticilor, din cauza lui Stalin. -în niciun documentar nu am văzut asta-, și totul pentru putere și teritoriu. „Lumea e în mâinile a doi nebuni care își împart teritoriul între  ei precum își împart copii jucăriile”.

După cum am spus, subiectul a fost unul dureros, trist, dar felul în care a fost scrisă cartea, felul în care stilul autoarei m-a prins, a fost genial. Mi-a plăcut într-un mod al naibii de ciudat, mi-a plăcut cum a fost scrisă, nicidecum subiectul ei. O carte dureroasă, care nu ar fi trebuit să nu-mi placă, mi-a plăcut în cel mai ciudat mod posibil, atât de mult încât abia dacă am putut-o lăsa din mână.

Și uite că tutuși am ajuns să vorbesc despre ceva ce nu-mi place, dar care, în acestă carte m-a captivat: istoria.

Despre personaje nici măcar nu știu ce să spun. Știu doar că mă aseamăn cu Lina atât de mult. M-am regăsit în comportamentul ei și nu-mi vine să cred că recunosc asta. Lina  poate fi asemănată cu Tris -bine, știu că am făcut cea mai ciudată comparație, dar așa mi se pare mie- , ambele cu un frate mai mic și cu –SPOILER ALERT, dacă nu ați citit primul vol. din Divergent și această carte, treceți la următorul paragraf!   o mamă care moare într-un final…poze cu trandafiri iarna

Sfărșitul a fost mai fericit decât cel la care mă așteptam. Nota autoarei m-a lăsat cu un sentiment ciudat. Și mă bucur că am citit acestă carte și că am aflat adevărul despre cei din Tările Baltice.

Citate: Sincer, am fost așa de concentrată încât nici citatele nu le-am observat.

„De ce trebuiau băieții să fie atât de idioți?”